Saturday, February 12, 2011

Jadikan impian satu realiti...

“Setiap apa yang kita miliki, sebenarnya tercipta tiga kali. Pertama kali Allah sudah tentukan (takdir), kali kedua di minda (imaginasi) dan kali ketiga di alam sebenar (realiti)"

Umar r.a yang bertanya Nabi s.a.w tentang amalan dengan mengatakan:

"Apakah pandanganmu tentang amalan (manusia) yang dilakukan adakah ia sudah ditetapkan sebelumnya atau baru berlaku? Maka dijawab oleh baginda dengan bersabda: Sesungguhnya segala sesuatu telah pun ditetapkan pada setiap perkara. Lalu dibalas oleh Umar: Kalau begitu, adakah kita harus menyerah sahaja? Baginda bersabda: Beramallah wahai anak al-Khattab. Segala sesuatu itu sudah dipermudahkan. Sesiapa yang tergolong di kalangan ahli kebaikan (syurga), maka dia dijadikan beramal dengan amalan ahli syurga dan sesiapa yang tergolong dalam ahli seksa, maka dia dijadikan beramal jahat untuk ke neraka."- Hadis sahih riwayat Ahmad, jil. 1, ms. 29).

Riwayat Anas bin Malik turut disebut bahawa baginda Rasulullah sentiasa membaca doa:

بِسْمِ اللهِ تَوَكَّلْتُ عَلىَ الله

Maksudnya:

“Dengan nama ALLAH aku bertawakal hanya kepada ALLAH. ”- Hadis Sahih, riwayat Tirmizi no. 2724.



Firman ALLAH S.W.T:
Maksudnya:

“Sesungguhnya ALLAH amat mencintai orang-orang yang bertawakal kepada-NYA.” - Surah Ali Imran: 159.


Maksudnya:

“Sesiapa yang bertakwa kepada ALLAH, maka sesungguhnya ALLAH akan menyediakan baginya jalan keluar (daripada kesusahan) dan memberikannya rezeki dari jalan-jalan yang tidak disangka olehnya.” - Surah Thalaq : 2 - 3.

1 comment:

  1. Firman Allah yg maksudnya, “Sesungguhnya ALLAH amat mencintai orang-orang yang bertawakal kepada-NYA.” - Surah Ali Imran: 159. InsyaAllah...

    ReplyDelete